Tomme rom tenker - anonyme koreografier IIIIntervensjoner i Tinnfabrikken

Bygget - som er en del av kvartalet til Kongens gate 15 i Moss - huset i 1907 Moss Tinnfabrikk, før det ble tatt over av et pølsemakeri, og etter hvert flere virksomheter - frem til Tomme rom tenker - anonyme koreografier i 2024. 

Gjennom en serie koreografiske intervensjoner i 2023 og 2024 undersøker Eva-Cecilie Richardsen forlatte bygg og tomme rom i Moss. Ikke bare som del av en sosial og politisk prosess, men som en sanseøvelse. Bygg som venter på riving, restaurering eller gjenoppbygging er som «ikke-steder» å regne, men de kan likevel ha en distinkt atmosfære og inneholder mange spor fra fortida. Rommene blir som utilgjengelige lommer i tida, men både konkrete og symbolske på samme tid. I del 3 av dette serielle prosjektet behandles bygget/rommet i seg selv som en koreografisk og auditiv installasjon, med steds- og tidsspesifikke bearbeidelser.

Det heldige med tilgang til nettopp Tinnfabrikken, var at vi fikk tillatelse til å gjøre større inngrep (i motsetning til Margarinfabrikken, som er fredet).  Vi valgte å åpne opp mellom etasjene, sagde ut åpninger mellom taket/gulvet, for å gi en annen - og avgrenset-  tilgang til etasjen over, og kontakt med de opprinnelige byggstrukturene. Disse grepene dannet utgangspunkt for utvikling av foto, lyd og bevegelse.

Alle lydkilder ble installert inni taket/gulvet og alle lyd-tekniske spor ble gjemt, slik at lydarbeidet fremsto som om det kom fra rommet selv. Dette skapte - sammen med lyder og bevegelser fra overetasjen og gjennom etasjene - en uforutsigbarhet og uro, på tross for en meditativ tilnærming, som forgikk i dagslys. 

Arbeidet med fotografier er del av en utvikling av et format som Eva-Cecilie Richardsen kaller koreografisk foto. Hun benytter seg av koreografiske metoder for undersøkelser av kroppslige og romlige grenser; en synliggjøring av forbindelser mellom fysisk rom og billed-rom.

Stikkord: stedssensitivitet, former for perspektivendring, gravitasjon/opp-ned-perspektiver.


15 visninger fra 11.-26 mai + 8.juni:
8. juni  - 2 visninger (Lyse Netter Festivalen

Medvirkende: 
Konsept/rom/koreografi/foto (utstilt+prosess): Eva-Cecilie Richardsen
Plantegninger/arkitektonisk konsulent/ riving & bygging: Hans Honningsvåg
Utøver: Sebastian Biong
Lyd: Amund Ulvestad
Kostyme: Ida Falck Øyen
Kunstnerisk konsulent: Boel Christensen Scheel
Dokumentasjon visninger: Lars-Ingar Bragvin Andresen/texas_moss
Grafisk design poster/flyer: Espen Friberg
Produsent: Moving Targets
Co-produksjon: Fauna Eiendom, House of Foundation, Lyse Netter Festivalen 2024
Støttet av Norsk Kulturråd


Eva-Cecilie Richardsen er utdannet i dans fra Kunsthøgskolen i Oslo, der hun våren 2016 avsluttet sin doktorgrad: «Exhibiting Choreography – exploring transmission across disciplines and discourses». Richardsen har skapt mer enn 30 forestillinger siden 1997. Hun arbeider frem hybride verk gjennom koreografi, dans og billedkunst. 

Amund Ulvestad er kunstner, komponist og teknolog, utdannet ved Institutt for musikk ved NTNU. Med en tverrkunstnerisk og dialogisk tilnærming til kunst, har han skapt lyd, musikk og koreografi i over 30 scenekunstproduksjoner, ved siden av soloarbeid med lyd- og lysinstallasjoner og en rekke musikalske samarbeid.

Sebastian Biong er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og jobber hovedsaklig som utøver innen dans, teater og musikk i det frie feltet - både i egne og andres arbeider. Sebastian har tidligere vært vært ansatt ved Carte Blanche og Den norske Opera og Ballett og er en del av frigruppa Agder Nye Teater.






Les mer


Kunstavisen

2024, koregrafiske intervensjoner









©ECRICHARDSEN